Monday, 13 August 2012

Entry Khas Ramadhan : Islam di Jepun

Assalammualaikum w.b.t. wah..sekejap sungguh masa skrngni kita sudah pun berada di 10 hari terakhir dalam bulan Ramadan..kalini, aku saja nak berkongsi dgn semua ttg asal usul & sejarah Islam di Jepun..

INTRO.
Masyarakat Jepun kini dilihat tidak lg mementingkan kepentingan beragama dalam kehidupan seharian. Majoriti rakyatnya beragama Buddha & Shinto..Walaubagaimanpun terdapat jg rakyat jepun yg beragama Kristian..Boleh dikatakan ramai rakyat Jepun yg daif dalam ilmu keagamaan kerana gaya hidup mereka yg moden lebih utamakan dunia..
Namun sejak kedatangan Islam ke Jepun tlh mengisi hati kekosongan & melengkapi hidup mereka iaitu dgn memeluk agama Islam secara terbuka tanpa paksaan.

SEJARAH KEDATANGAN ISLAM DI JEPUN..
1.Agama islam diketahui buat pertama kali oleh penduduk Jepun pd tahun 1877,pd sekitr tahun itu jg kehidupan Nabi Muhammad diterjemahkan dlm bhs Jepun..Hal ini, membantu agama Islam dpt dikenali oleh para intelek Jepun..
2.Ketika Turki Uthmaniyyah m'hntr sbuah kapal yg b'gelar Ertugrul ke Jepun pd tahun 1890 bg tujuan hubungan diplomatik serta m'perkenalkan org Muslim & Jepun..
3.Dua org Jepun muslim yg pertama iaitu Mitsutaro Takaoka yg memeluk Islam pd tahun 1909 & slps menunaikn haji bernama Omar Yamaoka..dan Bumpachiro Ariga tlh pergi ke India utk berniaga, & memeluk agama Islam dibwh pengaruh org Muslim temptan & bernama Ahmad Ariga stlh memeluk Islam..

BAGAIMANA ISLAM TERSEBAR DI JEPUN?
1.Perkahwinan - terdapat ramai warga asing beragama islam di Jepun (khususnya lelaki)
tlh mengahwini wanita tmptn & mendorong wanita2x t'sebut memeluk islam..
2.Dakwah - warga asing beragama islam yg sudah menetap di Jepun tlh melakukn pelbagai
dakwah dlm usaha utk menyebarkan ajaran islam di sana.

BERAPAKAH JUMLAH PENDUDUK ISLAM DI JEPUN?

1.Jumlah tepat penduduk Islam di Jepun msh tidk diketahui sehingga ke harini..
Namun begitu, t'dpt beberapa sumber yg mendakwa jumlah penduduk islam di sana adlh sekitr 
100,000-1,260,000 org. Majoriti drpd mereka merupakan rakyat Jepun b'keturunan bukn  Jepun
iaitu kumpuln pendatang yg terdiri dr golongan pekerja atau pelajar yg menetap di Jepun & sudh
mendpt status warganegara tetap.

2.Menurut laman web http://www.sma-igs.net/population.html/ akhbar Japan Times tahun 1997 pernah melaporkn t'dpt kira2x 100,000-150,000 warganegara Jepun yg beragama islam & majoriti drpd mereka merupakan keturunan pendtg dr negara2x islam yg sudh m'dpt status warganegara tetap Jepun..

3.Menurut hasil kajian terbaru Analysis of the World Muslim population by Country / Region
dr lmn web http://www.facebook.net/muslim_pop.php/, kira2x 1% atau 1,254,497 org rakyat Jepun beragama Islam.dlm jumlah tersebut, rakyat Jepun berketurunan bukn Jepun dr negara2x islam merupakan kumpulan majoriti.. Jumlah 1,254,497 org warganegara Jepun-Muslim adalah satu jumlh yg dianggap t'lalu besar bg sesetengah pihak & dikatakn tidak tepat

4.Lmn web http://boinc.mundayweb.com/one/stats.php?userID=4654/ pula menunjukkn bahawa
drpd jumlh keseluruhn penduduk Tokyo yg seramai 126,000,000 org, kira2x lbih dr 200,000 org penduduknya adlh beragama islam..

5.Manakala dalam laman http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Muslim_population populasi penduduk islam di Jepun adalah seramai 185,000..
~Figures indicated in the first four columns below are based on the demographic study by the Pew Research Center report of The Future of the Global Muslim Population, as of 27 January 2011.

Walaubagaimanapun jumlah sebenar penganut islam di sana msh tidak dpt dipastikan lg.

SEJARAH KEDATANGAN KUMPULAN PENDATANG ISLAM KE JEPUN

  • Kebanyakn org islam di Jepun merupakan pendatang dr negara2 islam spti Indonesia, Malaysia, bangladesh, Pakistan & Iran. Mereka dtg & menetap di Jepun pd akhir tahun 1980an iaitu ketika Jepun sedang mengalami kemerosotan ekonomi yg teruk. Ini m'yebabkan ramai pemilik kilang di jepun utk mendptkn kerahan tenaga dr kalangan warga asing.Jumlah pekerja islam ke Jepun pd awalnya adlh sgt kecil tetapi seleps sedekad kmudian, jumlah mereka meningkat secara drastik sebyk 10 kali gnda.
  • Slps 3 tahun kedatngan mereka ke Jepun, masjid2 tlh dibina dgn byknya dlm & sekitr Bandaraya Tokyo. Setelah lama menetap di Jepun ramai di klngn warganegara Jepun muslim dr keturunan pendtg tlh mula m'adaptasikn gaya hidup masyrkt Jepun & bahasa jepun dijadikn sbgi bhs pergaulan seharian.
  • Kajian terbaru menunjukkan bgsa melayu merupakan komuniti pendatng Islam t'besar di Jepun.Masyarakat  melayu di sana yg berketurunan Malaysia-Indonesia-Singapura & mereka hidup sbgi sbuah komuniti kerana adanya persamaan bhs, budaya & adat wlaupun berlainan negara..
  • Kini ramai di antara mereka yg terdiri dr golongan lelaki yg tlh berkahwin dgn wanita tempatan Jepun & tlh m'jadi warganegara tetap Jepun..Dimata rakyat Jepun mereka tidk lg dianggap sbg pendtg asing.

* Selamat Berpuasa di hari ke 25 Ramadan 1433Hijrah..

8 comments:

L said...

ramai gak eh yg islam kat sane.. tak tahu plak.. huhu..

9n0L4 said...

kalau korea macam mane pulak ye. ;)

kyo_9 said...

hmm..
x pasti pasal komuniti pendatang Islam terbesar coz rasanya dari Bangladesh dan sama kulit dengannya lagi ramai kot :p

dyabunga said...

ramai juga org islam kt situ..

ninest123 said...

nike free, michael kors, longchamp outlet, replica watches, louis vuitton, burberry, chanel handbags, louis vuitton outlet, tiffany and co, christian louboutin outlet, longchamp pas cher, nike outlet, oakley sunglasses, longchamp outlet, nike air max, louboutin, oakley sunglasses, nike air max, cheap oakley sunglasses, ugg boots, ugg boots, uggs on sale, nike roshe run, ray ban sunglasses, longchamp, oakley sunglasses, louboutin pas cher, air max, louis vuitton, air jordan pas cher, louboutin shoes, jordan shoes, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, ralph lauren pas cher, replica watches, polo ralph lauren outlet, prada outlet, prada handbags, louis vuitton outlet, nike free, tiffany jewelry, ray ban sunglasses, sac longchamp, polo ralph lauren outlet, tory burch outlet, louis vuitton, gucci outlet, louboutin outlet, kate spade outlet

ninest123 said...

ray ban pas cher, michael kors outlet, timberland, lacoste pas cher, air force, kate spade handbags, north face, hollister, hermes, hogan, lululemon, mulberry, michael kors, nike air max, coach purses, coach outlet, tn pas cher, nike air max, true religion jeans, true religion jeans, converse pas cher, vans pas cher, ray ban uk, michael kors outlet, abercrombie and fitch, michael kors, ralph lauren uk, nike roshe, sac guess, ugg boots, coach outlet, nike air max, burberry outlet online, true religion jeans, hollister pas cher, north face, michael kors outlet, replica handbags, oakley pas cher, burberry, michael kors, michael kors outlet, nike blazer, new balance pas cher, nike free run uk, michael kors, true religion outlet, michael kors outlet, ugg boots, vanessa bruno

ninest123 said...

herve leger, longchamp, louboutin, soccer shoes, jimmy choo shoes, mac cosmetics, ghd, iphone cases, babyliss, insanity workout, hollister, north face outlet, north face outlet, soccer jerseys, hollister, ferragamo shoes, birkin bag, mcm handbags, mont blanc, bottega veneta, nike roshe, vans shoes, oakley, p90x workout, asics running shoes, chi flat iron, valentino shoes, nike trainers, gucci, baseball bats, new balance, reebok shoes, wedding dresses, nike air max, nike huarache, nike air max, abercrombie and fitch, celine handbags, instyler, timberland boots, nfl jerseys, hollister, converse outlet, vans, beats by dre, ray ban, lululemon, lancel, giuseppe zanotti, ralph lauren

ninest123 said...

moncler, wedding dresses, louis vuitton, juicy couture outlet, moncler, moncler outlet, louis vuitton, moncler, swarovski crystal, swarovski, canada goose, ugg boots uk, canada goose, moncler, moncler, ugg pas cher, karen millen, doudoune canada goose, ugg,uggs,uggs canada, canada goose uk, moncler, juicy couture outlet, replica watches, sac louis vuitton pas cher, hollister, links of london, supra shoes, bottes ugg, toms shoes, coach outlet, pandora jewelry, louis vuitton, marc jacobs, canada goose, canada goose outlet, canada goose outlet, moncler, pandora charms, ugg,ugg australia,ugg italia, pandora jewelry, pandora charms, canada goose, thomas sabo, louis vuitton, montre pas cher

Copyright@Segala yang tercatat di atas adalah Hak Milik theprofmie