Friday, 24 February 2012

Kenali Masjid di Jepun

Assalammualaikum...Konnichiwa minna..Harini dah hari jumaat..Kejap sgguh mase berlalu..Baiklah, sempena hari jumaat ni aku nk share dgn sume mengenai masjid di Jepun..Walaupun Jepun bukanlah negara islam tetapi disana jg terdapat penduduk yg menganuti agama Islam..Di Jepun, terdapat kira-kira 60 masjid (setakat Disember 2010),  kebanyakannya yang dibina dalam 70 tahun yang lepas. Masjid pertama di Jepun telah dibina pada tahun 1935 di Kobe iaitu sebuah bandar pelabuhan berhampiran Osaka & masjid kedua telah dibina pada tahun 1938 di Tokyo, ibu negara Jepun. Di bawah adalah beberapa contoh masjid yang terdapat di Jepun

 1. Masjid Kobe



Masjid Kobe merupakan masjid pertama di Jepun. Masjid ini dibina pada tahun 1928 di Nakayamate Dori, Chuo-ku. Kobe berarti 'gate of God atau gerbang Tuhan'.
Pada tahun 1945, Jepun terlibat dalam Perang Dunia Kedua. Serangan Jepun ke atas pelabuhan Pearl Harbour di Amerika telah membuatkan pemerintah Amerika memutuskan untuk melakukan pengeboman menggunakan bom atom pertama kali dalam peperangan.

Akhirnya Jepun kalah. Dua bandarnya, Nagasaki dan Hiroshima dibom Atom oleh Amerika. Pada masa itu, bandar Kobe juga tidak ketinggalan menerima kesannya. Bandar Kobe menjadi rata dengan tanah.
Ketika bangunan di sekitarnya hampir rata dengan tanah, Masjid Muslim Kobe tetap berdiri tegak. Masjid ini hanya mengalami keretakan pada dinding luar dan semua kaca jendelanya pecah.

 Keutuhan Masjid Kobe diuji lagi dengan gempa bumi paling dahsyat pada tahun 1995. Tepat jam 5.46 Selasa, 17 Januari 1995. Gempa ini sebenarnya bukan hanya menimpa Kobe saja, tapi juga kawasan sekitarnya seperti South Hyogo, Hyogo-ken Nanbu dan lainnya.Walaupun gempa ini hanya berlangsung 20 saat, namun gempa ini memakan korban sebanyak 6.433 orang, yang sebahagian besar merupakan penduduk kota Kobe. Selain itu gempa Kobe juga mengakibatkan kerosakan besar kota seluas 20 km dari pusat gempa.
Gempa bumi besar Hanshin-Awaji merupakan gempa bumi terburuk di Jepun setelah Gempa bumi besar Kanto 1923 yang menelan korban jiwa 140.000 orang.

Namun hingga kini masjid Kobe tetap berdiri kukuh, seolah-olah tidak berlaku apa-apa walaupun menghadapi berbagai bencana. Semoga dakwah Islam di Jepun sehebat masjid ini.

2. Tokyo, Al-Tawheed Mosque, Hachioji Mosque,Tokyo

3. Nagoya Mosque

4. Masjid Hira[Gyotoku Mosque]

5.  Fukuoka Masjid

6.  Sapporo Masjid[Sapporo Mosque]
  
7. Tsukuba Masjid [Tsukuba Mosque]

8.  Ja'me Masjid Yokohama [Yokohama Mosque]

9.  Sendai Masjid [Sendai Mosque]

10.  Saitama University Masjid [Saitama Mosque]

11.  Al Noor Masjid [Otaru Mosque]

12.  Tokyo Jamii [Tokyo Mosque]
Masjid ni yg kebykknnya org Malaysia pergi t'utama pelajar yg berada di Tokyo..memang lawa reka bentuk masjid ni..


Hokkaido  Tohoku Kanto Chubu Kinki Chugoku Shikoku Kyushu

#p/s - Rujuk pd map, warna bagi wakil daerah


Ni pula senarai nama masjid di Jepun..
 
Hokkaido Area
  • Sapporo Masjid
  • Otaru Masjid
Tohoku Area
  • Iwaki Masjid, Fukushima
  • Sendai Masjid, Miyagi
Kanto Area
  • Tokyo Camii, Tokyo
  • Balai Indonesia Worship, Tokyo
  • Arabic Islamic Institute, Tokyo
  • Ichinowari Masjid, Saitama
  • Isezaki Masjid, Gunma
  • Hyuga Masjid, Chiba
  • Sakaimachi Masjid, Gunma
  • Ebina Masjid, Kanagawa
  • Gyodoku Masjid, Chiba
  • Toda Masjid, Saitama
  • Ootsuka Masjid, Tokyo
  • Yashio Masjid, Saitama
  • Ohanajyaya Masjid, Tokyo
  • Asakusa Masjid, Tokyo,
  • Ashikaga Masjid, Tochigi
  • Tsukuba Masjid, Ibaragi
  • Shirai Masjid, Chiba
  • Hachioji Masjid, Tokyo
  • Tatebayashi Masjid, Gunma
  • Omitama Daiichi Masjid, Tochigi
  • Yokohama Masjid, Kanagawa
  • Tokorozawa Masjid, Saitama
  • Mito Masjid, Ibaragi
  • Yuuki Masjid, Ibaragi
  • Kanuma Masjid, Tochigi
  • Omitama Daini Masjid (Anwwar Madinah) Ibaragi
  • Okachimachi Masjid (As-Salam Masjid) Tokyo
Chubu Area
  • Nagoya Masjid, Aichi
  • Toyama Masjid, Toyama
  • Shinanjyo Masjid, Aichi
  • Fuji Masjid, Shizuoka
  • Kakamigahara Masjid (Ex Gifu Daiichi), Gifu
  • Niigata Masjid, Niigata
  • Toyoda Masjid, Aichi
  • Nagoya Ko Masjid, Aichi
  • Hamamatsu Masjid, Shizuoka
  • Sakashiro Masjid, Nagano
  • Kasugai Masjid, Aichi
  • Gifu Masjid (Ex Gifu Daini), Gifu
Kinki Area
  • Kobe Masjid, Hyogo
  • Osaka Masjid, Osaka
  • Kyoto Masjid, Kyoto
  • Osaka Ibaraki Masjid, Osaka
  • Mie Masjid, Mie
Shikoku Area
  • Matsuyama Islam Culture Center Worship, Ehime
  • Niihama Masjid, Ehime
  • Tokushima Masjid, Tokuhsima
Kyushu Area
  • Beppu Masjid, Oita
  • Fukuoka Masjid, Fukuoka
~ Baiklah, asenya setakat ni saja info yg aku boleh share kat sume..so, lpsni kalu sape2x yg gi Jepun t'utama pd org Islam boleh ar menunaikan solat di masjid2x tersebut..Di Tokyo sendiri pun ada byk masjid..=)

14 comments:

nanabyte said...

yup2. dekat jepun da ramai da mualaf. tinggal kat korea ag. hehehe :3

da lama xjenguk awk~ :)

Tiramisu Fatiema said...

ogenki desuka?lama xsingah sini..cantik betul masjid kobe tuh..kalaulah dpt pergi sana...

zyralleeya said...

Wah menarik lah cerita ttg masjid di jepun.. Walaupun ada yg kecil... tapi tetap ada kan. :]

kyo_9 said...

x pernah lagi g masjid di Osaka..
kt situ ada 2 masjid :)

profmie said...

@nana-chan,ohw...btul2x..

@tiramitsu,memgpUn..wah awk pUn nk g sane jg ae..

@zyralleeya,hehe..thnx.. hah,taw xpe..

@kyo_9,oo..tp dlu kO kn stdy sne..yup,memg de 2 msjd di Osaka iaitu Osaka Masjid & Osaka Ibaraki Masjid..

masterzul said...

pehh... terbaek lah entry nih.. aku mmg cari senarai masjid yg berada di jepun.. nice info.. thanx^^

Mr Labu said...

wah.. cantik2 masjid kat jepun ni ekh.. nice info bro..

aReLaN said...

aku pernah gi tiga je.asakusa,otsuka ngan masjid jamii tokyo tu je.hehehe..

Nisa Greennnpanda said...

subhanallah.. mmg utuh eh Msjid Kobe tue..kuasa Allah.. ^_^

wah, bgus la ade byk msjid kat Jpun, xssh nk solat, hihi~... >_<

profmie said...

@masterzul, sama2x...

@mr.labu, hehe..taw xpe..thnx

@aReLan, wah..oklatU pnh jg pergi msjd sane.

@nisa-chan, memg bgus ade byk msjid di sane..memudhkn org Islam utk menunaikn solt..

ninest123 said...

nike air max, longchamp, uggs on sale, louboutin pas cher, ugg boots, louboutin shoes, nike free, ray ban sunglasses, air max, longchamp outlet, longchamp outlet, gucci outlet, ray ban sunglasses, oakley sunglasses, tiffany jewelry, jordan shoes, louboutin, ralph lauren pas cher, louis vuitton outlet, sac longchamp, tory burch outlet, louboutin outlet, louis vuitton outlet, kate spade outlet, oakley sunglasses, nike free, louis vuitton, oakley sunglasses, prada outlet, air jordan pas cher, longchamp pas cher, tiffany and co, replica watches, christian louboutin outlet, chanel handbags, michael kors, burberry, polo ralph lauren outlet, oakley sunglasses, nike outlet, louis vuitton, cheap oakley sunglasses, ray ban sunglasses, prada handbags, replica watches, louis vuitton, nike roshe run, ugg boots, nike air max, polo ralph lauren outlet

ninest123 said...

coach outlet, air force, nike blazer, ugg boots, replica handbags, true religion jeans, kate spade handbags, ray ban uk, nike air max, vans pas cher, true religion jeans, true religion jeans, hollister pas cher, michael kors outlet, vanessa bruno, lululemon, lacoste pas cher, new balance pas cher, mulberry, michael kors outlet, michael kors outlet, ray ban pas cher, tn pas cher, ugg boots, michael kors outlet, converse pas cher, burberry outlet online, oakley pas cher, nike air max, nike roshe, true religion outlet, michael kors, michael kors, michael kors outlet, ralph lauren uk, abercrombie and fitch, nike free run uk, burberry, hermes, nike air max, hollister, michael kors, coach purses, timberland, sac guess, hogan, north face, coach outlet, north face, michael kors

ninest123 said...

nike air max, nike trainers, oakley, nike huarache, ferragamo shoes, wedding dresses, north face outlet, jimmy choo shoes, ralph lauren, north face outlet, bottega veneta, nike air max, louboutin, chi flat iron, soccer shoes, gucci, instyler, hollister, herve leger, reebok shoes, longchamp, hollister, soccer jerseys, asics running shoes, ray ban, vans, abercrombie and fitch, babyliss, birkin bag, mac cosmetics, mont blanc, new balance, converse, ghd, vans shoes, giuseppe zanotti, iphone cases, converse outlet, celine handbags, baseball bats, valentino shoes, hollister, mcm handbags, p90x workout, nfl jerseys, beats by dre, insanity workout, timberland boots, lululemon, nike roshe

ninest123 said...

coach outlet, pandora jewelry, barbour, supra shoes, moncler, ugg,ugg australia,ugg italia, hollister, toms shoes, marc jacobs, sac louis vuitton pas cher, doudoune canada goose, juicy couture outlet, canada goose outlet, links of london, pandora charms, bottes ugg, louis vuitton, wedding dresses, thomas sabo, canada goose, louis vuitton, karen millen, moncler, louis vuitton, montre pas cher, canada goose, ugg,uggs,uggs canada, lancel, swarovski crystal, ugg boots uk, canada goose, canada goose uk, replica watches, moncler, canada goose outlet, moncler, moncler, moncler, pandora jewelry, juicy couture outlet, canada goose, louis vuitton, swarovski, moncler outlet, moncler, barbour jackets, pandora charms, ugg pas cher

Copyright@Segala yang tercatat di atas adalah Hak Milik theprofmie