Wednesday 25 July 2012

Entry Khas Ramadhan : Tradisi Menyambut Ketibaan Bulan Ramadhan di Jepun

Assalammualaikum w.b.t...
Harini pun ade info menarik nk dikongsi bersama..Sekarangni kita sudh pun berada di bulan Ramadhan..


Bagi umat Islam di seluruh dunia, Ramadhan adalah tetamu agung yang dinanti-nanti kehadirannya setiap tahun. Pelbagai cara dibuat utk menyambut ketibaannya spti resepsi, makanan, mainan hiasan dan lain-lain dilakukan dan dipersiapkan oleh umat islam untuk menyambut bulan yang mulia ini.Ramadhan bukan sekadar berkaitan dengan yang berbau spiritual: puasa, solat tarawih, tadarus al-Quran, sedekah, tapi juga dengan budaya dan tradisi yang tumbuh dan berkembang yang ditengah umat Islam...Begitu juga dgn di Jepun walaupun penganut Islam disini adalah minoriti tp sambutannya tetap terasa..



Dalam menyambut datangnya bulan puasa, umat Islam Jepun akan saling berkongsi kebahagiaan dengan saudaranya sesama Muslim. Islamic Centre Jepun misalnya, telah membentuk satu panitia Ramadhan yang bertugas menyusun kegiatan selama bulan puasa,..


Antara aktivitinya yg disusun sepanjg bulan ramadhan ialah :
1.mulai dari dialog keagamaan, 
2.majlis taklim, 
3.solat tarawih berjamaah, 
4.penerbitan buku -buku keislaman dan segala hal yang berkaitan dengan pelaksanaan ibadah puasa.


Panitia ini juga menerbitkan jadual puasa dan mendistribusikannya ke rumah-rumah keluarga Muslim dan jg ke Masjid-Masjid. Bukan itu sahaja, jadual puasa ini juga dibahagikan ke restoran-restoran halal di seluruh Jepun. Panitia ini mula bekerja ketika telah muncul hilal dan berakhir pada saat Aidil Fitri.

p/s: memg berbeza dgn suasana Ramadhan di Malaysia..tp yg pnting bulan Ramadhan tetap disambut dgn penuh kesyukurn selain meningkatkan amalan ibadah..

8 comments:

نورعيم said...

puasa luar negara dgn malaysia sgt berbeza.

try tanya kwn2 lat luar negara, mesti dorg ckp puasa kat sane lg best.

#bila keputusan upu rayuan kuar?

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

yer la mmg beza dgn malaysia....negara lain2 jd sambutan mesti berbeza kan

L said...

waaa. bro.. ko duduk jepun ke.. baru tahu.. anyway.. selamat menyambut bulan puasa...=)

Dkna Abza said...

pengalaman berbeza bila posa kat negara orang..salam ramadhan dari dkna :)

hawiz said...

salam ramadhan

aReLaN said...

bulan puasa, tak pernah aku jejak ke masjid jamii' tokyo.jauh.terawih ngan member2 satu uni je.hoho

Nurrul Hazieqah said...

Em, apa lah rasa berpuasa di negara org kan ?
teringin nak rasa even satu hai.. Salam Ramadhan dari Nurrul :)

Unknown said...

nike free, michael kors, longchamp outlet, replica watches, louis vuitton, burberry, chanel handbags, louis vuitton outlet, tiffany and co, christian louboutin outlet, longchamp pas cher, nike outlet, oakley sunglasses, longchamp outlet, nike air max, louboutin, oakley sunglasses, nike air max, cheap oakley sunglasses, ugg boots, ugg boots, uggs on sale, nike roshe run, ray ban sunglasses, longchamp, oakley sunglasses, louboutin pas cher, air max, louis vuitton, air jordan pas cher, louboutin shoes, jordan shoes, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, ralph lauren pas cher, replica watches, polo ralph lauren outlet, prada outlet, prada handbags, louis vuitton outlet, nike free, tiffany jewelry, ray ban sunglasses, sac longchamp, polo ralph lauren outlet, tory burch outlet, louis vuitton, gucci outlet, louboutin outlet, kate spade outlet

Copyright@Segala yang tercatat di atas adalah Hak Milik theprofmie